MTT (Myofascial Triggerpoint Therapy)

Triggerpoint therapy is een therapie waarmee je kleine spierverkrampingen weg kunt halen. Door druk uit te oefenen op de triggerpoints binnen een spier, vindt er ontspanning plaats. Door de ontspanning krijgen de spiervezels weer zuurstof en voedingsstoffen.

Triggerpoints zijn microverkrampingen binnen een spier. Ze voelen aan als een verharding of knoopje. In de volksmond worden ze ook wel “spierknoopjes” genoemd. Door een microtrauma vindt er een weefselbeschadiging plaats, waardoor er later een microverkramping ontstaat door een tekort aan zuurstof en doorbloeding. Door druk te geven op de triggerpoints zorgt dit in eerste instantie voor een pijnlijk gevoel met mogelijke uitstraling door de spier. Triggerpoints kunnen ook ontstaan door te weinig beweging, stress of een slechte voedingsinname.

Een spier bestaat uit bundeltjes spiervezels, tijdens een beschadiging of overbelasting kunnen deze spiervezels aan elkaar vast gaan plakken. De afvalstoffen kunnen niet worden afgevoerd. Door het samentrekken van spiervezels ontstaat er stijfheid in de spier. Per triggerpoint is er weer een ander uitstralingsgebied betreffende de pijn.

Triggerpoints kunnen veel nadelige effecten hebben op het lichaam, zoals:

• Stijve spieren
  • Kramp
  • Gewrichtsslijtage
  • Overgevoeligheid
  • Ontstekingsverschijnselen
  • Pijn
  • Tintelingen
  • Coördinatieproblemen
  • Krachtsvermindering

Triggerpoints worden behandelt middels een vorm van drukpunten en massagetherapie: Myofascial Triggerpoint Therapy. De therapie wordt aangevuld met adviezen, rekoefeningen en lichte krachtoefeningen om zo de spierkracht en uithoudingsvermogen van de spier weer op te bouwen.

Fysiotherapie Venlo: Nijmeegseweg 8, Venlo – 0649331332 – info@qualityfysio.nl
Fysiotherapie Deventer: Boreelplein 8, Deventer – 0619931633 – info@qualityfysio.nl
Fysiotherapie Rotterdam: Westzeedijk 387, Rotterdam – 0619632889 – info@qualityfysio.nl